25 sie

10 Sposobów na zatrzymanie użytkowników dłużej na swojej stronie

Celem każdego, kto posiada własną stronę, jest posiadanie jak największej liczby stałych użytkowników. Czy to mały, hobbystyczny blog, czy sklep internetowy, czy wielki portal, każdemu zależy na jak najdłuższym utrzymaniu przy sobie jak największej liczby użytkowników. Nie bez znaczenia jest również to, że zwraca na to uwagę przy pozycjonowaniu stron również Google, a bez przychylnego spojrzenia na naszą stronę przez giganta z Krzemowej Doliny o trwałym zaistnieniu w sieci możemy zapomnieć. Jak więc utrzymać naszych potencjonalnych użytkowników/klientów jak najdłużej?

1. Pozbądź się bałaganu.

Jedna rzecz powinna zawsze przyświecać każdemu projektowi strony – jej przejrzystość. Nadmiar banerów, reklam, animacji – to wszystko zniechęca czytelników, utrudnia czytanie zawartości, spowalnia wczytywanie strony, a z punktu widzenia wyszukiwarki Google to katastrofa. W dodatku – to nie są lata 90-te. To co kiedyś było modne i efektowne, dzisiaj już niekoniecznie. W obecnych trendach dominuje prostota i przejrzystość, która wcale się nie wyklucza z efektownością. Zgodnie z e słowami Tony’ego Haile’a, prezesa Chartbeat, masz tylko 15 sekund (albo i mniej) do przekonania potencjalnego użytkownika, by powrócił w przyszłości na Twoją stronę. Czy chcesz stracić tą szansę już na samym początku?

2. Zmniejsz liczbę czcionek.

Jaki jest bezpośredni sygnał do czytelników Twojej strony, że jest – a tym samym Twoja działalność – nieaktualna? Zbyt duża liczba czcionek! Jeśli na Twojej stronie głównej znajduje się więcej niż dwa lub trzy typy, czas zmienić to i zadbać o bardziej nowoczesny wygląd. 

3. Spróbuj zwiększyć rozmiar czcionki

Jest to strasznie zniechęcające, gdy czytamy tekst napisany zbyt małą czcionką. Jest to też o tyle ważne, że wielu użytkowników przegląda sieć przez telefon, a zbyt mała czcionka na ekranie smartfona jest praktycznie nieczytelna. Aby witryna nie straciła na czytelności zalecany jest rozmiar nie mniejszy niż 16 pikseli.

4. Zastosuj przerwy wizualne w treści.

Rozmiar czcionki jest ważny, ale to duże bloki nieprzerwanego tekstu są nie do przyjęcia w żadnych okolicznościach. Jak poprawić szybko czytelność witryny? Dodać odpowiednie nagłówki, podtytuły, stosować listy punktowane bądź numerowane, łamać wielkie bloki treści w łatwo przyswajalne segmenty.

5. Dodaj statystyki.

Zabawna rzecz dzieje się podczas dodawania statystyki do treści witryny: ludzie ufają jej bardziej, niezależnie od tego, co jest w samej treści. A to sprawia, że ​​w łatwy sposób  można rozbudować zawartość w sposób, który będzie zmniejszał współczynnik odrzuceń.

6. Używaj pytań prowokujących komentarze.

Zachęcaj czytelników do aktywnej dyskusji. Prowokując komentarz, jest duże prawdopodobieństwo, że użytkownik, który go zostawi powróci, by zobaczyć na niego odpowiedzi i uczestniczyć w dalszej dyskusji. A każdy komentarz łatwije rodzi następny. Chętniej przeglądamy strony, gdzie możemy podzielić się z innymi naszą opinią, współtworzyć w jakiś sposób treść.

7. Zostawiaj w treści linki do podstron swojego serwisu.

Gdy w treści odnosimy się do informacji, która znajduje się również w innej części naszej strony, podaj od razu do niej link. Nie zmuszaj użytkownika do przeszukiwania Twojej strony, staraj się mu możliwie jak najbardziej ułatwić nawigację w obrębie witryny. Im łatwiej będzie się poruszał po Twojej stronie tym łatwiej znajdzie interesujace go informacje, a tym samym chętniej będzie na nią wracał!

8. Otwieraj linki zewnętrzne w nowych oknach.

Mając linki zewnętrzne otwarte w tych samych oknach zabierasz zwiedzających z dala od swojej strony – coś, co jest efektem odwrotnym od zamierzonego. Zwracaj uwagę ustawiając linki do innych portali, by otwierały się w nowych oknach.

9. Ulepsz swoje zdjęcia.

Nikt nie wymaga od Ciebie wstawiania tylko takich zdjęć, których nie powstydziłaby się galeria sztuki, jednak wrzucanie na portal masowo szablonowych zdjęć stockowych czy znalezionych na prędko w internecie nie jest dobrym pomysłem. Warto przysiąść nad tematem, narzędzia, takie jak Canva i PicMonkey ułatwiają dostosować swoje zdjęcia, a poprawa może być znacząca. Większość ludzi jest jednak wzrokowcami, łatwiej zapamiętuje obrazy. A wchodząc na stronę, na której widzisz to samo zdjęcie stockowe, co na pięciu innych, czytanych wcześniej serwisach, jakie sobie wyrabiasz w pierwszej chwili zdanie?

10. Opowiedz historię.

Jeśli wszystko inne zawiedzie, użyj najstarszego triku w książce marketingowej – opowiedz świetną historię. Treść opowieści pomaga wyróżnić Twoją witrynę od konkurencji (dając swoim gościom coś intrygującego, możesz utrzymać ich uwagę) oraz pomaga przełamać bariery mentalne, które mają wszyscy przed zakupem. A w czasach, gdy otrzymujemy około 5000 wiadomości marketingowych na dobę, to jest niezwykle ważne, zwłaszcza w kwestii zmniejszenia współczynnika odrzuceń.

Leave a reply