01 maj

Czy struktura adresu URL ma znaczenie w pozycjonowaniu?

Struktura adresu URL jest poddawana debacie w środowisku SEO od lat. Od liczby podkatalogów do umieszczania słów kluczowych w adresie, pod kątem SEO jest wiele technik optymalizacji w celu poprawy rankingu naszej strony w wyszukiwarkach.

0413-url-structure

Pytanie brzmi, czy struktura adresu URL ma wpływ na ruch w naszej witrynie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzyjmy się poniższym wynikom badań.

Znaki specjalne

Czasami widzimy dziwne znaki w adresach URL, jak np. &, %, $, oraz @. Zdecydowanie to utrudnia indeksowanie strony jeśli w naszym adresie znajdzie się za dużo takich znaków.

Jeśli nadal masz wątpliwości czy znaki specjalne są istotne, weźmy pod uwagę fakt, że Google rekomenduje używanie łącznika a nie podkreślenia. Ponieważ ma to wpływ na to jak wyszukiwarka odczytuje słowa kluczowe zawarte w adresie URL. Na przykład:

.pl/opel-astra – Google widzi nasz adres jako dwa słowa „opel astra”

.pl/opel_astra – Gdy użyjemy podkreślenia, Google połączy nasze słowa. W tym wypadku, wyszukiwarka odczytuje nasz adres jako słowo „opelastra” czyli bez spacji.

Analizie poddano 100 najpopularniejszych wyników dla tysiąca słów kluczowych z różnych branż. Czy wiesz jaki procent wysokich wyników stanowią adresy zawierające znaki specjalne?

Nie jest to nawet 1%! W rzeczywistości jest to ok. 0,194% czyli mniej więcej 1/5 procenta. To powinno nas przekonać, że nie należy stosować znaków specjalnych w adresach URL.

Długość adresu URL

W kwestii długości naszego adresu, nie ma lepszego miejsca do zaczerpnięcia informacji niż samo Google.

Średnia długość adresu URL dla Gmaila to 59 znaków.

Średnia długość adresu URL dla Webmaster Tools to 90 znaków.

Średnia długość adresu URL dla blogu Google to 76 znaków.

Wracając do 2011, wydawało się wtedy, że długość adresów URL nie ma większego znaczenia, o dwóch przykładach przeczytamy w linku podanym wyżej. Jednym z głównych powodów, dla którego ranking jest wysoki, mimo długiego adresu, jest ilość linków zwrotnych.

Kiedy przeanalizowano 100 wyników dla tysiąca słów kluczowych, otrzymano:

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 10 posiadały średnio 37 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 20 posiadały średnio 35 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 30 posiadały średnio 39 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 40 posiadały średnio 41 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 50 posiadały średnio 36 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 60 posiadały średnio 32 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 70 posiadały średnio 48 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 80 posiadały średnio 45 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 90 posiadały średnio 41 znaków.

Adresy URL ukazujące się w wynikach w top 100 posiadały średnio 38 znaków.

Na podstawie powyższych danych, można wywnioskować, że adresu URL, które zbudowane są od 35 do 40 znaków dominują w liście wyszukiwania. Oczywiście to nie musi oznaczać, że długie adresy URL nie znalazły się w ogóle w rankingu. Zwała jeśli wziąć pod uwagę, że 21% z tych adresów URL na jednej stronie wyszukiwania zawierało ponad 60 znaków. Jednak wciąż warto zauważyć, że jednak większość adresów mieściła się w przedziale 35-40.

Słowa kluczowe w adresie URL

W 2014 roku Searchmetrics przeanalizowało 300 000 adresów URL i opublikowało ciekawe dane.

0413-url-structure-02

Jak widać na powyższym wykresie, słowa kluczowe zawarte w nazwie domeny czy w adresie URL powodują spadek w rankingu. Z biegiem czasu stało się to coraz mniej ważne dla Google, teraz musimy wykorzystać inne czynniki w celu uzyskania lepszych wyników.

Podczas tworzenia adresów URL na swojej stronie, nie obawiaj się wrzucania w niego wielu słów kluczowych. Dodawanie słów kluczowych nie jest problemem jeśli widzisz w tym sens, jednak nie rób tego na siłę, żeby nie wyglądało to nienaturalnie.

Podkatalogi

Adresy URL zawierają podkatalogii – w wielu przypadkach bardzo dużo podkatalogów. Oto przykład jednego z adresów URL:

http://www.quicksprout.com/2015/04/03/how-to-engage-and-persuade-people-through-storytelling/

Jak widać powyżej, istnieją trzy główne podkatalogii: pierwszy to 2015, drugi 04 i trzeci 03.

Analizując 10 najlepszych wyników spośród 1000 słów kluczowych, okazało się, że niektóre strony widniejące wysoko w rankingu nie zawierały podkatalogów zaś inne miały ich nawet do 12. Nie stwierdzono więc powiązań między ilością podkatalogów a pozycją w wynikach wyszukiwania.

W wielu przypadkach, słowa kluczowe dla strony, która była na pierwszym miejscu w rankingu posiadały np. 3 podkatalogii zaś w innym przypadku żadnych.

Aby wszystko było klarowne i przejrzyste warto starać się aby nasz adres URL zawierał jak najmniejszą ilość podkatalogów, mimo że nie ma to większego wpływu na pozycję w wyszukiwarce. Róbmy to aby zoptymalizować witrynę pod względem użyteczności.

Ruch bezpośredni

Z biegiem lat zawsze słyszałem, że krótkie adresy URL zdecydowanie lepiej wpływają na wejścia bezpośrednie. Mój blog Kissmetrics wydaje się uzyskiwać więcej ruchu niż Quick Spraut, ale przyjrzyjmy się tylko wejściom bezpośrednim. Oto dane, które przedstawiają ruch bezpośredni z ostatnich 30 dni:

Quick Sprout:

0413-url-structure-03

Kissmetrics:

0413-url-structure-04

Jak widać, Quick Sprout wygenerował 31% więcej wejść bezpośrednich niż Kissmetrics, mimo, ze on posiada o 14% większy ruch ogółem oraz krótsze adresy URL.

Wnioski

Optymalizujmy adresy URL – unikajmy znaków specjalnych, słowa kluczowe oddzielajmy łącznikiem a nie podkreśleniem.

Mimo wszystko, nie ma co za bardzo skupiać się na strukturze URL przy działaniach marketingowych, ponieważ nie ma to większego wpływu na ranking strony w wyszukiwarkach.

[źródło]: http://www.quicksprout.com

Leave a reply