12 mar

Optymalizacja zdjęć pod kątem SEO

Jeśli jesteś blogerem lub autorem, który pisze artykuły na portal internetowy, zapewne zawsze się zastanawiasz czy warto dodawać do tekstu zdjęcie? Odpowiedź brzmi „TAK!”.

Zdjęcia sprawiają, że tekst staje się żywszy a do tego mogą przyczynić się do poprawy pozycjonowania artykułu. W tym tekście chcielibyśmy przedstawić kilka kroków, które pozwolą w pełni zoptymalizować obrazy pod SEO.

Używaj ilustracji

Obraz często pomaga zrozumieć czytany tekst. W końcu „Zdjęcie wyraża więcej niż tysiąc słów”, niby tak, ale niestety nie dla Google. Mimo wszystko, urozmaicenie tysiąca nudnych słów trafną ilustracją, wykresem czy diagramem to bardzo dobry pomysł.

Trzymajmy się prostego zalecenia: używajmy zdjęć do każdego artykułu opublikowanego w internecie. To z pewnością będzie czynić tekst bardziej atrakcyjnym.

Znajdź odpowiednie zdjęcie

Jeśli masz możliwość, aby dodać własne zdjęcie, zrób to! Twoja podstrona „O nas” potrzebuje zdjęcia Twojego zespołu, a nie kolesia z dołu czy innych jego przyjaciół ze stocka.

koleszka

Używajmy tylko takich zdjęć, które są powiązane tematycznie z artykułem. Nie używajmy zdjęć przypadkowych, tylko po to aby jakieś były. Pamiętajmy aby obraz odzwierciedlał temat artykułu.

Przygotowanie zdjęcia do publikacji

Po znalezieniu odpowiedniego zdjęcia, ilustracji czy wykresu, następnym krokiem jest optymalizacja pliku do wykorzystania go na naszej stronie. Przede wszystkim zwróć uwagę na takie elementy jak:

Poprawna nazwa pliku

Obraz przygotowany pod SEO powinien zawierać odpowiednią nazwę pliku. To pierwszy krok do pobrania odpowiedniego słowa kluczowego. Google nawet „nie patrząc” na obraz, będzie wiedzieć co przedstawia nasze zdjęcie. Dlatego jeśli mamy fotografię przedstawiającą wschód słońca w Paryżu, nie nazywajmy pliku DSC3444.jpg lecz wschod-slonca-w-paryzu.jpg Jeśli zależy nam aby głównym słowem kluczowym był „wschód słońca” umieszczamy te słowa na początku nazwy pliku.

Odpowiedni wymiar zdjęcia

Czas ładowania strony jest bardzo istotnym elementem. Łatwiej i szybciej jest znaleźć stronę internetową, która ładuje się odpowiednio szybko. Zdjęcia mogą mieć ogromny wpływ na czas załadowania się naszego portalu. Błędem jest wykorzystywanie zdjęcia np. w rozmiarze 2500 x 1500 px w artykule, gdzie skalujemy go do wymiaru 250 x 150 px. Wykorzystując proste programy graficzne (np. IrfanView), zmieńmy rozmiar obrazu przed publikacją w internecie, to zmniejszy o wiele wagę pliku oraz czas ładowania się strony, nie wspominając o zaoszczędzeniu miejsca na serwerze. Zostawmy zaś użytkownikom możliwość otworzenia powiększonego zdjęcia np: w nowym oknie.

Podpis zdjęcia

Podpis zdjęcia to krótki tekst, zwykle umieszczany pod fotografią. Najczęściej stosuje się krótkie opisy pod zdjęciem w innym formacie niż całość artykułu. Dlaczego to jest tak ważne dla obrazu przygotowanego pod SEO? Ludzie przeglądając zdjęcia mimowolnie przeczytają nasz podpis. Nielsen w 1997 roku napisał: „Elementy, które zwiększają zainteresowanie czytelnika to duże czcionki, pogrubiony tekst, podświetlony tekst, lista wypunktowana, zdjęcia, nagłówki i spis treści.” w 2012 roku, KissMetric stwierdził, że „Podpisy pod zdjęciami są czytane średnio o 300% częściej niż pozostała treść artykułu, dlatego stosowanie ich prawidłowo, zaangażuje ogromną liczbę potencjalnych czytelników naszego tekstu.

Czy powinniśmy dodawać podpisy do wszystkich zdjęć? Nie. Jak wcześniej wspominaliśmy, obrazy mogą pełnić różne funkcje, dlatego nie należy na siłę ich podpisywać. Nie róbmy tego tylko po to, żeby nasz artykuł był jak najbardziej przystosowany pod SEO, pamiętajmy o czytelniku!

Tekst alternatywny (alt text)

Tekst alternatywny to podpis zdjęcia, który widoczny jest tylko wtedy gdy z jakiegoś powodu nie może zostać wyświetlony obraz. Pamiętaj aby dodawać alt teksty do swoich zdjęć. Upewnij się, że opis zawiera odpowiednie słowa kluczowe, bo przecież o to nam chodzi w tym artykule.

OpenGraph

Przygotuj zdjęcie do udostępniania artykułu w serwisach społecznościowych. Np. aby Facebook poprawnie pobierał zdjęcie z naszego tekstu, wstaw w sekcjiten znacznik:

 

stronka-grafika

Ten OpenGraph wykorzystywany jest również w Pinterest. Upewnij się, że korzystasz z wysokiej jakości zdjęcia, większe zdjęcia wydają się być częściej wykorzystywane w serwisach społecznościowych. Jeśli mimo wszystko Facebook nie będzie chciał prawidłowo „zassać” naszego zdjęcia z artykułu „odśwież go” za pomocą narzędzia URL Debugger: https://developers.facebook.com/tools/debug

Podsumowanie

Przygotowanie obrazu pod SEO składa się z kilku elementów. Google każdego dnia sprawdza wszystkie te elementy co ma znaczący wpływ na naszą pozycję w wyszukiwarce. Nie warto stosować złych praktyk w celu oszukiwania wyszukiwarki.

Weźcie to pod uwagę podczas dodawania obrazu do artykułu:

  • Używajmy obrazu w odpowiedniej tematyce
  • Nadawajmy odpowiednie nazwy plików
  • Upewnijmy się, że rozmiar obrazu nie jest za duży
  • Zmniejszajmy obrazy w celu zredukowania wagi, tym samym przyspieszy to czas ładowania strony
  • Dodawajmy podpisy do zdjęć
  • Dodawajmy tekst alternatywny do zdjęć (alt text)
  • Dodajmy odpowiedni tag OpenGraph dla serwisów społecznościowych

źródło: http://www.searchenginejournal.com/optimize-images-seo/125998/

Leave a reply