- październik 26, 2015
- Inne, Pozycjonowanie
Jak wyszukiwarka Google obsługuje całkowicie nowe zapytania?
Większość ludzi nie zauważa, kiedy Google aktualizuje swoją wyszukiwarkę nowymi algorytmami. Jednak aby pomóc użytkownikom przesiać miliardy stron w sieci (z 822,240 nowych dodawanych każdego dnia), firma musi udoskonalać swoje możliwości.
Bloomberg donosi, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy, Google testuje system oparty na AI o nazwie RankBrain, który ma pomóc analizować zapytania użytkowników, zwłaszcza tych, z którymi wyszukiwarka nigdy wcześniej nie miała do czynienia.
Z milionów zapytań, które otrzymuje na sekundę, 15 procent z nich są całkowicie nowe dla Google. RankBrain pomaga wyszukiwarce lepiej zrozumieć te dwuznaczne zapytania.
Działa to poprzez osadzenie języka pisanego w jednostkach matematycznych, tak, że dla silnika wyszukiwarki może nabrać on sens. Zgaduje również słowa i wyrażenia, które są podobne w rozumieniu do siebie tak, że może to przyczynić się do uproszczenia zapytań do Google.
Greg Corrado, starszy naukowiec w Google powiedział, że z setek narzędzi, które kształtują algorytm wyszukiwania, RankBrain szybko stał się trzecim najważniejszym w przyczynianiu się do wyświetlania wyniku zapytania.
Gdy inżynierom odpowiedzialnym za silnik wyszukiwania zadano spojrzeć na kilka stron i przewidzieć, które z nich Google będzie wysoko oceniał w wynikach wyszukiwania, udało im się odgadnąć prawidłowo 70 procent. Wskaźnik sukcesu RankBrain było 10 procent wyższy.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w doskonaleniu narzędzi, jak oprogramowanie i usługi będą dalej rozwijane w przyszłości. Wdrażanie uczenia maszynowego pozwala firmom zrozumieć dużą ilość danych, aby zarządzać globalną bazą użytkowników.
Ale te potężne technologie wymagają dużo pracy, zanim staną się przydatne dla firm i użytkowników. RankBrain był w pracach na rok zanim firma rozpoczęła testowanie go wśród pojedynczych użytkowników, a następnie wdrożony w wyszukiwarce Google.