26 paź

Jak wyszukiwarka Google obsługuje całkowicie nowe zapytania?

Większość ludzi nie zauważa, kiedy Google aktualizuje swoją wyszukiwarkę nowymi algorytmami. Jednak aby pomóc użytkownikom przesiać miliardy stron w sieci (z 822,240 nowych dodawanych każdego dnia), firma musi udoskonalać swoje możliwości.


Bloomberg donosi, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy, Google testuje system oparty na AI o nazwie RankBrain, który ma pomóc analizować zapytania użytkowników, zwłaszcza tych, z którymi wyszukiwarka nigdy wcześniej nie miała do czynienia.

Z milionów zapytań, które otrzymuje na sekundę, 15 procent z nich są całkowicie nowe dla Google. RankBrain pomaga wyszukiwarce lepiej zrozumieć te dwuznaczne zapytania.

Działa to poprzez osadzenie języka pisanego w jednostkach matematycznych, tak, że dla silnika wyszukiwarki może nabrać on sens. Zgaduje również słowa i wyrażenia, które są podobne w rozumieniu do siebie tak, że może to przyczynić się do uproszczenia zapytań do Google.

Greg Corrado, starszy naukowiec w Google powiedział, że z setek narzędzi, które kształtują algorytm wyszukiwania, RankBrain szybko stał się trzecim najważniejszym w przyczynianiu się do wyświetlania wyniku zapytania.

Gdy inżynierom odpowiedzialnym za silnik wyszukiwania zadano spojrzeć na kilka stron i przewidzieć, które z nich Google będzie wysoko oceniał w wynikach wyszukiwania, udało im się odgadnąć prawidłowo 70 procent. Wskaźnik sukcesu RankBrain było 10 procent wyższy.

Zastosowanie sztucznej inteligencji w doskonaleniu narzędzi, jak oprogramowanie i usługi będą dalej rozwijane w przyszłości. Wdrażanie uczenia maszynowego pozwala firmom zrozumieć dużą ilość danych, aby zarządzać globalną bazą użytkowników.

Ale te potężne technologie wymagają dużo pracy, zanim staną się przydatne dla firm i użytkowników. RankBrain był w pracach na rok zanim firma rozpoczęła testowanie go wśród  pojedynczych użytkowników, a następnie wdrożony w wyszukiwarce Google.