30 wrz

Czym jest SEO, czyli co każdy powinien wiedzieć o pozycjonowaniu

Posiadając stronę lub zamierzając ją stworzyć/kupić większość osób z pewnością słyszała o czymś takim jak pozycjonowanie, w końcu każdy chce by potencjalni użytkownicy mogli znaleźć jego stronę jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki Google. Część osób tu mogła się też spotkać ze skrótem SEO, który jest ściśle powiązany z działaniami na rzecz poprawy widoczności strony w wyszukiwarkach. Wokół tego terminu i całego pozycjonowania narosło parę mitów, także warto uściślić, czym SEO naprawdę jest.

Co to jest SEO?


Rozszerzając skrót, SEO to Search Engine Optimization, co w wolnym tłumaczeniu można by określić jako „optymalizacja pod kątem silnika wyszukiwarek”. Jest to nazwa nadana działalności, która ma na celu poprawić pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach.

W wynikach wyszukiwania Google ™ wyświetla linki do stron, które uzna za odpowiednie i wiarygodne. Autentyczność jest najczęściej mierzona poprzez analizę liczby i jakości linków pochodzących z innych stron. W dużym skrócie, dana strona internetowa ma potencjał według Google tak długo, jak inne strony odwołują się do niej.

Jak się znaleźć w wynikach wyszukiwania Google?

Ciekawa zawartość strony zachęca użytkowników do odwoływania się do niej w innych miejscach w sieci. Takie linki do strony budują jej wiarygodność, a Google wtedy chętniej pokazuje je w wynikach wyszukiwania. Ważna jest też jakość linków – praktyki typu strony-wydmuszki stworzone tylko po to by imitować jak największą liczbę zewnętrznych linków to już przeszłość. Dla Google liczy się nawet czas w jakim przeciętny użytkownik przebywa na danej stronie – im dłużej, tym musi być ciekawsza.

Dokładne zasady algorytmu Google są nieznane jednak cała logika jest podporządkowana jednemu – im strona ciekawsza i bogatsza w treść, tym ma być wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jak Google ocenia strony?

Google najbardziej promuje autorską treść i to ją umieszcza na szczycie listy wyników, dlatego ważne jest, by samemu tworzyć zawartość strony, a nie tylko zaciągać ją z zewnętrznych źródeł. To polega na pisaniu treści, które mogą być przydatne dla czytelników, ponieważ użyteczna zawartość jest udostępniana na blogach, Twitterze itp, a po pewnym czasie Google podnosi taką stronę w rankingu, gdyż jej treść wydaje się ciekawsza i bardziej wartościowa dla użytkowników.

Lepsze wyniki dzięki SEO

Search Engine Optimization lub SEO jest prostą czynnością zapewniającą w treści strony odpowiednie słowa kluczowe i frazy które mogą być wyszukiwane w wyszukiwarce. Znalezienie odpowiednich słów, wyrażeń w tekście gwarantuje, że będzie on bardziej trafiony do tego, czego aktualnie poszukuje dany użytkownik. Pod wieloma względami jest to po prostu kontrola jakości dla stron internetowych. Również od strony technicznej, dla Google ważne jest, by wszystkie elementy strony były czytelne, łatwe w nawigacji i obsłudze dla potencjalnego użytkownika. Boty Google które zajmują się indeksacją stron muszą trafić na prosty i przejrzysty kod źródłowy, by dobrze ją ocenić. Czasem nadmiar grafiki i elementów animowanych może być kłopotliwy, więc warto się zastanowić, czy aby na pewno każda animacja i efekt wizualny jest wart gorszej pozycji w wynikach wyszukiwarki. Oczywiście nie są to zawsze kłopotliwe elementy, jednak Googleboty są na nie czułe i nie zawsze dobrze renderują style CSS, skrypty Javascript i grafikę, co może się odbijać na pozycji strony w wyszukiwarce.

Jak uzyskać linki?

Linki są ważne, ale nie mylić jakości z ilością, a tym bardziej myśleć o linkach w oderwaniu od treści. To ważne, aby zrozumieć, że mając świetne materiały znacznie zwiększa się szanse na zdobycie naturalnych linków do swojej witryny z odpowiednich jakościowo stron. Te linki pomogą stronie najbardziej. Zdecydowanie odradzamy sztucznych zabiegów mających zwiększyć liczbę linków do strony – Google w przypadku działań fałszujących wiarygodność strony przewiduje odpowiednie kary w postaci obniżenia widoczności strony w wynikach, co jest de facto często skazaniem na niebyt.

 

Podsumowaując…

Nic nie jest tak ważne, jak treść samej strony. Ważna jest jej optymalizacja, zadbanie o odpowiednie słowa kluczowe i prostą strukturę, łatwą w odczytaniu dla Googlebotów i użytkowników. Lwią część pracy jednak stanowi sama treść, stąd powstał tzw. Content Marketing czy usługi pisania artykułów SEO. Nic jednak bardziej nie pomoże niż po prostu wartościowa zawartość, którą użytkownicy będą chętnie czytali i dzielili się ze znajomymi, co pośrednio wpłynie pozytywnie na indeks w wyszukiwarkach.