28 kw.
  • kwiecień 28, 2014
  • Inne

FB Newswire, czyli gratka dla dziennikarzy, rzeczników i PR-owców

W ubiegłym tygodniu na Facebook’u pojawiło się interesujące narzędzie, które z pewnością przyda się nie tylko zagranicznym, ale również i rodzimym dziennikarzom, szukającym niusów na kontach użytkowników społecznościowego giganta. Jednak ten nowy kanał komunikacji jeszcze bardziej przysłużyć się może specjalistom stojącym po drugiej stronie medialnej barykady…

FB-Newswire

 

FB Newswire to kolejne użyteczne narzędzie, skierowane do dziennikarzy (bezpośrednio), szukających świeżych informacji, pochodzących od użytkowników Facebook’a. Z kolei jest to także bardzo atrakcyjna platforma komunikacji (pośredniej) dla sprawnych specjalistów od Public Relations, których ambicją powinno być tworzenie takich (pozytywnych) komunikatów nt. reprezentowanych marek i firm, by mogły na tej platformie z sukcesem zaistnieć, a następnie przenieść się do mediów tradycyjnych. Nie będzie to jednak takie proste, ponieważ na oś czasu FB Newswire mogą trafić wyłącznie posty generujące największą liczbę interakcji, czyli są najczęściej i najchętniej komentowane, udostępniane czy „polubiane”.

Dlatego – czerpiąc z materiału pt. „What FB Newswire means for PR pros”, opublikowanego w serwisie PRdaily.com – przedstawiam kilka użytecznych wskazówek, dzięki którym rzecznikowi prasowemu czy piarowcowi łatwiej będzie przemycić do internetu oraz tradycyjnych mediów informację via FB Newswire:

1. Zrozum swoich fanów i ich gusta. Przeanalizuj posty, publikowane przez kilka ostatnich miesięcy na fanpage’u marki, którą reprezentujesz i dowiedz się, jakiego typu treści cieszyły się największym zainteresowaniem fanów oraz wygenerowały nowych unikatowych odbiorców.
2. Następnie, zacznij tworzyć treści, które – zgodnie z wnioskami wysnutymi z wcześniejszej analizy postów – powinny wywołać najwięcej interakcji. Zamiast publikować tradycyjne komunikaty prasowe na osi czasu, staraj się je w jakiś sposób urozmaicać, by były bardziej atrakcyjne dla fanów i pozostały odbiorców.
3. Publikując posty, nie zapomnij zawsze dołączać do nich grafiki, zdjęcia lub materiały audio/wideo. Wizualizacja znacznie zwiększa atrakcyjność wpisów na FB, co zostało wielokrotnie udowodnione i udokumentowane.
4. Udostępniaj na Facebook’u oraz zachęcaj innych do udostępniania publikowanych przez Ciebie postów. Udostępnienia to jeden z najbardziej miarodajnych wskaźników atrakcyjności publikowanych przez Ciebie treści. Im więcej udostępnień, tym większa szansa na to, że Twoja informacja znajdzie się na FB Newswire.

O czym należy pamiętać, przygotowując posta?
Poniżej przedstawiam jeszcze kilka wskazówek, dzięki którym publikowany post powinien być czytelniejszy i – ogólnie – atrakcyjniejszy dla odbiorców:

– Należy pamiętać, by nagłówek wpisu był wyraźnie oddzielony od reszty tekstu oraz by – przy użyciu nie więcej niż 100 znaków – streszczał całą informację i zachęcał do jej przeczytania.

– Jeżeli to tylko możliwe, trzeba używać wyliczeń (np. od myślników) oraz pogrubiać najistotniejsze informacje tak, by odbiorca – mimo powierzchownej lektury, rzucenia okiem – z miejsca wiedział, jakie są najważniejsze przesłania wpisu.

– Tak, wiem, jestem nudny, ale to podstawa, to jest naprawdę ważne – zawsze warto dodać wizualizację swojego tekstu! Sama treść, bez choćby jednego zdjęcia czy infografiki, jest znacznie, ale to znacznie mniej atrakcyjna (patrz.: udostępniana, „lajkowana”, komentowana), niż ta posiadająca jakąkolwiek wizualizację.

– Nigdy nie można zapominać o tym, by zamieszczać w tekście (np. w materiale opublikowanym na stronie firmy czy blogu) przycisków umożliwiających jego udostępnienie w wielu różnych serwisach społecznościowych. Jeżeli jednak tekst publikowany będzie wyłącznie na Facebook’u, najlepszym pomysłem jest umieszczenie linków umożliwiających udostępnianie postu na innych serwisach społecznościowych.

– W żadnym wypadku nie można zapomnieć o dodaniu pod postem dobrze przygotowanego #hashtag’u (o czym szeroko rozpisywałem się w jednym z poprzednich wpisów na tym blogu).

FB Newswire jest więc jeszcze jednym narzędziem z grupy tzw. mediów nabytych („earned media”), które może okazać się bardzo przydatne dla pracowników branż, w których kontakt z mediami jest nieodłącznym elementem codzienności (oraz dla samych reprezentantów tychże mediów, czyli dziennikarzy). O atrakcyjności tego nowego kanału komunikacji przekonamy się oczywiście dopiero z czasem. Wiele zależeć będzie przecież od tego, czy zdobędzie on odpowiednią popularność oraz czy sami dziennikarze będą chcieli czerpać z niego informacje. Co ciekawe, nawet jeśli FB Newswire nie przekona do siebie ludzi mediów, nadal stanowić będzie doskonały nośnik informacji, generowanych przez piarowców i rzeczników prasowych, pozwalający im zwiększać zasięg internetowej komunikacji nt. reprezentowanych przez nich firm czy marek (= więcej wyników w wyszukiwarkach, więcej wyświetleń i znaczny wzrost szans na uzyskanie pozytywnej interakcji).

Autor: A@T.
Źródła (wiedzy, inspiracji oraz grafik):
http://www.prdaily.com/Main/Articles/16544.aspx,
http://www.prnewswire.com.