- kwiecień 28, 2014
- Inne
FB Newswire, czyli gratka dla dziennikarzy, rzeczników i PR-owców
W ubiegłym tygodniu na Facebook’u pojawiło się interesujące narzędzie, które z pewnością przyda się nie tylko zagranicznym, ale również i rodzimym dziennikarzom, szukającym niusów na kontach użytkowników społecznościowego giganta. Jednak ten nowy kanał komunikacji jeszcze bardziej przysłużyć się może specjalistom stojącym po drugiej stronie medialnej barykady…
FB Newswire to kolejne użyteczne narzędzie, skierowane do dziennikarzy (bezpośrednio), szukających świeżych informacji, pochodzących od użytkowników Facebook’a. Z kolei jest to także bardzo atrakcyjna platforma komunikacji (pośredniej) dla sprawnych specjalistów od Public Relations, których ambicją powinno być tworzenie takich (pozytywnych) komunikatów nt. reprezentowanych marek i firm, by mogły na tej platformie z sukcesem zaistnieć, a następnie przenieść się do mediów tradycyjnych. Nie będzie to jednak takie proste, ponieważ na oś czasu FB Newswire mogą trafić wyłącznie posty generujące największą liczbę interakcji, czyli są najczęściej i najchętniej komentowane, udostępniane czy „polubiane”.
Dlatego – czerpiąc z materiału pt. „What FB Newswire means for PR pros”, opublikowanego w serwisie PRdaily.com – przedstawiam kilka użytecznych wskazówek, dzięki którym rzecznikowi prasowemu czy piarowcowi łatwiej będzie przemycić do internetu oraz tradycyjnych mediów informację via FB Newswire:
1. Zrozum swoich fanów i ich gusta. Przeanalizuj posty, publikowane przez kilka ostatnich miesięcy na fanpage’u marki, którą reprezentujesz i dowiedz się, jakiego typu treści cieszyły się największym zainteresowaniem fanów oraz wygenerowały nowych unikatowych odbiorców.
2. Następnie, zacznij tworzyć treści, które – zgodnie z wnioskami wysnutymi z wcześniejszej analizy postów – powinny wywołać najwięcej interakcji. Zamiast publikować tradycyjne komunikaty prasowe na osi czasu, staraj się je w jakiś sposób urozmaicać, by były bardziej atrakcyjne dla fanów i pozostały odbiorców.
3. Publikując posty, nie zapomnij zawsze dołączać do nich grafiki, zdjęcia lub materiały audio/wideo. Wizualizacja znacznie zwiększa atrakcyjność wpisów na FB, co zostało wielokrotnie udowodnione i udokumentowane.
4. Udostępniaj na Facebook’u oraz zachęcaj innych do udostępniania publikowanych przez Ciebie postów. Udostępnienia to jeden z najbardziej miarodajnych wskaźników atrakcyjności publikowanych przez Ciebie treści. Im więcej udostępnień, tym większa szansa na to, że Twoja informacja znajdzie się na FB Newswire.
O czym należy pamiętać, przygotowując posta?
Poniżej przedstawiam jeszcze kilka wskazówek, dzięki którym publikowany post powinien być czytelniejszy i – ogólnie – atrakcyjniejszy dla odbiorców:
– Należy pamiętać, by nagłówek wpisu był wyraźnie oddzielony od reszty tekstu oraz by – przy użyciu nie więcej niż 100 znaków – streszczał całą informację i zachęcał do jej przeczytania.
– Jeżeli to tylko możliwe, trzeba używać wyliczeń (np. od myślników) oraz pogrubiać najistotniejsze informacje tak, by odbiorca – mimo powierzchownej lektury, rzucenia okiem – z miejsca wiedział, jakie są najważniejsze przesłania wpisu.
– Tak, wiem, jestem nudny, ale to podstawa, to jest naprawdę ważne – zawsze warto dodać wizualizację swojego tekstu! Sama treść, bez choćby jednego zdjęcia czy infografiki, jest znacznie, ale to znacznie mniej atrakcyjna (patrz.: udostępniana, „lajkowana”, komentowana), niż ta posiadająca jakąkolwiek wizualizację.
– Nigdy nie można zapominać o tym, by zamieszczać w tekście (np. w materiale opublikowanym na stronie firmy czy blogu) przycisków umożliwiających jego udostępnienie w wielu różnych serwisach społecznościowych. Jeżeli jednak tekst publikowany będzie wyłącznie na Facebook’u, najlepszym pomysłem jest umieszczenie linków umożliwiających udostępnianie postu na innych serwisach społecznościowych.
– W żadnym wypadku nie można zapomnieć o dodaniu pod postem dobrze przygotowanego #hashtag’u (o czym szeroko rozpisywałem się w jednym z poprzednich wpisów na tym blogu).
FB Newswire jest więc jeszcze jednym narzędziem z grupy tzw. mediów nabytych („earned media”), które może okazać się bardzo przydatne dla pracowników branż, w których kontakt z mediami jest nieodłącznym elementem codzienności (oraz dla samych reprezentantów tychże mediów, czyli dziennikarzy). O atrakcyjności tego nowego kanału komunikacji przekonamy się oczywiście dopiero z czasem. Wiele zależeć będzie przecież od tego, czy zdobędzie on odpowiednią popularność oraz czy sami dziennikarze będą chcieli czerpać z niego informacje. Co ciekawe, nawet jeśli FB Newswire nie przekona do siebie ludzi mediów, nadal stanowić będzie doskonały nośnik informacji, generowanych przez piarowców i rzeczników prasowych, pozwalający im zwiększać zasięg internetowej komunikacji nt. reprezentowanych przez nich firm czy marek (= więcej wyników w wyszukiwarkach, więcej wyświetleń i znaczny wzrost szans na uzyskanie pozytywnej interakcji).
Autor: A@T.
Źródła (wiedzy, inspiracji oraz grafik):
– http://www.prdaily.com/Main/Articles/16544.aspx,
– http://www.prnewswire.com.