24 mar

Strony mobilne – uszyte na miarę smartfonów

Strony internetowe możemy otwierać na różnych urządzeniach, w tym również na smartfonach i tabletach, które wykorzystujemy na co dzień bardzo często. Tradycyjnie zaprojektowane strony internetowe na komputery stacjonarne i laptopy, czyli urządzenia z dużymi ekranami, nie otwierają się jednak dobrze na urządzeniach z mniejszymi ekranami. Właśnie dlatego tworzenie stron mobilnych jest teraz powszechną czynnością.

Czym jest strona mobilna?
Stronami mobilnymi nazywamy takie strony internetowe, które zostały specjalnie dopasowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, czyli na smartfonach, telefonach komórkowych, palmtopach. W tym celu prowadzi się osobne projektowanie stron lub też tworzy się aplikacje mobilne. Warto rozróżnić te dwie kwestie – projektowanie stron www na urządzenia mobilne dotyczy głównie stron o charakterze informacyjnym, z kolei aplikacje mobilne są programami, które również mogą działać wtedy, gdy użytkownik nie jest podłączony do Internetu.

Już na pierwszy rzut oka można rozróżnić strony mobilne od tradycyjnych, nie tylko biorąc pod uwagę ich rozdzielczość. W szczególności tworzenie stron www na urządzenia mobilne bazuje na wykorzystaniu przejrzystego stylu oraz zmniejszeniu liczby grafik, które mogą długo się ładować. Dla jeszcze większej czytelności tekstu nie stosuje się kursywy oraz czcionek szeryfowych. Konstrukcja strony bazuje na wyraźnie oznaczonym menu w górnej części ekranu, linki umieszcza się zwykle pionowo lub w rzędach. Strona mobilna powinna być umieszczona na odrębnej domenie lub subdomenie przeznaczonej do prezentacji treści mobilnych.

Strony mobilne a tradycyjne strony internetowe
W efekcie strony mobilne są znacznie łatwiejsze do przeglądania na małych ekranach, ponieważ są łatwiejsze w nawigacji oraz bardziej przejrzyste. Strona zwykła do wyświetlania na laptopie czy komputerze stacjonarnym, jeżeli w ogóle by się otwarła, byłaby bardzo mała i o wygodnej obsłudze można zapomnieć. Także otwierałaby się ona znacznie dłużej ze względu na dużą liczbę grafik, co w przypadku, gdy posiadacze sprzętów mobilnych są rozliczani za pobrane dane, nie jest ekonomiczne.

Aplikacja a witryn

Pisanie aplikacji na Androida, iOS’a czy WindowsPhone może wydawać się trudną i czasochłonną czynnością. Z drugiej jednak strony dostępne tzw. Frameworki czyli pakiety oprogramowania pozwalają skrócić ten czas do minimum. To z kolej przekłada się na niższe ceny. Czy więc warto poświęcić część funduszy i zlecić taką aplikację? Tak jeśli tylko uznamy że będzie ona w miarę popularna wśród użytkowników. Często zakłada się że jeśli przynajmniej 5-6% ogółu odwiedzających zrobiło to przez aplikację to było warto.

Dobra inwestycja także dla sklepów internetowych
Stronami mobilnymi mogą być strony informacyjne. Smartfony możemy wykorzystać także do zrobienia zakupów – właśnie dlatego coraz więcej sklepów internetowych przygotowuje swoje strony jako mobilne. Wtedy przeszukiwanie oferty sklepu, czytanie opisów, wkładane produktów do koszyka, a na koniec zapłata i wybór sposobu dostawy są jeszcze łatwiejsze! Dla firmy prowadzącej sklep internetowy jest to poszerzenie grona klientów i naturalnie perspektywa wyższych zysków.

Właśnie ze względu na dużą popularność urządzeń mobilnych strony mobilne stały się teraz powszedniością. Są zamawiane zwykle na równi ze zwykłymi witrynami internetowymi, ale mają też konkurencję – strony responsywne, które są zaprojektowane do dynamicznego i płynnego dostosowywania do rozdzielczości urządzenia. Tak czy inaczej, warto też mieć strony, które otwierają się na popularnych smartfonach, tabletach, palmtopach i innych urządzeniach mobilnych.

nasza oferta: Tworzenie stron mobilnych w Biznesport.pl