08 lis

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Z wyszukiwarek korzystamy już na co dzień. Bez nich znalezienie potrzebnych nam informacji w Internecie byłoby po prostu niemożliwe. Wyszukiwarki, w tym najpopularniejszy na świecie Google, oferują teraz szeroki wybór opcji wyszukiwania, w tym nie tylko wyświetlają adresy stron, ale dodatkowo można wyszukiwać w nich grafiki, wiadomości, dyskusje, korzystając przy tym z pełnej gamy narzędzi wyszukiwania. Jak to możliwe, że w ułamek sekundy możemy znaleźć dzięki wyszukiwarkom potrzebne informacje?

Najważniejsze terminy

Na początek warto zapoznać się bliżej z elementami, które wchodzą w skład wyszukiwarek internetowych. Dzięki nim jest możliwe dotarcie do poszukiwanych treści. Wyróżniamy:

  • roboty indeksujące – inaczej pajączki, crawlery, spidery. Ich głównym zadaniem jest czytanie kodu strony internetowej, a także poddanie go analizie oraz zapisanie tekstu na stronie. Podczas czytania strony roboty również podążają śladami odnośników, przeważnie do 3 kliknięć od strony głównej. Również mogą one trafić na inne niż analizowana strony internetowe. Jeżeli strona nie została jeszcze przeczytana przez robota indeksującego, nie została ona jeszcze zaindeksowana, czyli inaczej nie można znaleźć jej przez wyszukiwarkę. Czytanie kodu odbywa się cyklicznie

  • indeksy – indeksy służą jako wykazy stron internetowych w postaci ich tytułów oraz krótkich opisów z odnośnikami do stron, zawierają najważniejsze słowa kluczowe, które odpowiadają zapytaniom przy wyszukiwaniu

  • bazy danych – zawierają wszystkie strony internetowe, które zostały zaindeksowane przez roboty indeksujące. Bazy te są bezustannie aktualizowane

  • programy wyszukujące – służą do przeszukiwania indeksów, oceniają witrynę pod kątem przydatności na określone zapytanie. Są to zaawansowane algorytmy, które analizują wiele różnorodnych czynników zanim zaprezentują wyniki wyszukiwania najbardziej wartościowe dla internauty

Wyszukiwarki a marketing internetowy

Oprócz tego, że z wyszukiwarką internetową można błyskawicznie znaleźć poszukiwane strony, to jeszcze dodatkowo może ona służyć do celów marketingowych. Nie każdy przeciętny użytkownik sieci wie, że wyszukując konkretne słowa poprzez wyszukiwarkę, trafia nie na strony precyzyjnie odpowiadające jego zapytaniu, ale na te, które zostały specjalnie wypromowane, aby znajdowały się na atrakcyjnej wzrokowo pozycji, czyli na tej możliwie najwyższej w wynikach – wtedy klikamy na adresy częściej, rzadko kiedy przechodząc na dalsze strony z wynikami.

Reklama w wyszukiwarkach internetowych, która wykorzystuje mechanizmy tych serwisów, to głównie SEO – optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych. Nadrzędnym celem SEO (Search Engine Optimization) jest zdobycie przewagi strony nad innymi poprzez wyniesienie jej wyżej w rankingu, jak zostało to wcześniej wskazane. To reklama stosunkowo niedroga, wpływa na kształtowanie wizerunku firmy, jednak należy pamiętać o tym, że musi być prowadzona stale. Oprócz SEO można prowadzić też działania w zakresie SEM – kampanii linków sponsorowanych.

Polecamy naszą usługę: pozycjonowanie Szczecin – jeśli chcesz by Twoja strona była wysoko.

Jak zdobyć dobrą pozycję strony w wyszukiwarce?

Aby strona mogła być na pożądanej, czyli jak najwyższej pozycji, musi być ona właściwie oceniona przez roboty wyszukiwarek oraz zaindeksowana. Niestety, dokładne warunki pozycjonowania nie są znane, firma Google, której wyszukiwarka najczęściej jest wykorzystywana, pilnie strzeże informacji dotyczących algorytmu wyszukiwania.

Wiadomo jednak, że na pozycję mają wpływ:

  • tekst strony – musi być zoptymalizowany, zawierać właściwą liczbę dopasowanych słów kluczowych, które korespondują z zapytaniami wpisywanymi do wyszukiwarki

  • budowa strony – słowa kluczowe muszą być właściwie rozmieszczone na całej stronie, nie tylko w treści, ale także w nagłówkach, akapitach, w podpisach grafik, tytule strony

  • linki zewnętrzne – pochodzą z innych stron internetowych, im jest ich więcej, tym strona będzie bardziej wartościowa dla wyszukiwarek, ale także liczy się ich sama wartość. Także stosowane są linki do innych stron – gdy jest ich dużo, strona idzie w górę w rankingu

  • linki wewnętrzne – poprawiają nawigację na stronie oraz są preferowane przez roboty wyszukiwarek, wspomagając uzyskanie przez stronę lepszej pozycji

  • zagęszczenie słów kluczowych – słowa najważniejsze muszą pojawiać się często, ale nie może być ich zbyt wiele. Mogą być zapisane w odmianie, jako synonimy, co jest mile widziane przy pozycjonowaniu

  • ruch na stronie internetowej – im więcej użytkowników, tym jest ona lepiej pozycjonowana. Ruchem na stronie można kierować, rozbudowując popularne treści i kierując do niej odnośniki

  • portale społecznościowe – duża liczba kliknięć w „Lubię to” czy +1 dla Google wpływa na pozycję strony, podnosząc ją

Natomiast obniżenie pozycji może spowodować skopiowanie treści z innych stron, stosowanie zbyt dużego nasycania słów kluczowych, linkowanie do stron o niedużej wartości. Regularnie prowadzone działania w zakresie pozycjonowania naprawdę mogą poprawić popularność strony – przyciągnąć na nią nowych użytkowników, podnieść zyski z niej czerpane, poprawić wizerunek firmy, do której strona należy. To wszystko powoduje, że SEO jest też obecnie jednym z najczęściej zlecanych działań e-marketingowych.

Wyszukiwarki internetowe pełnią zatem kilka różnych funkcji jednocześnie. Pozwalają nam na wyszukanie informacji, ale także służą jako narzędzie marketingowe. To wcale jednak nie powoduje, że są one mniej wartościowe. Poprzez zaawansowane filtrowanie treści praktycznie zawsze otrzymujemy z Google potrzebne informacje.