16 paź
  • październik 16, 2013
  • Inne

Rodzaje stron internetowych i różnice między nimi

Buszując po Internecie, przeważnie nie zdajemy sobie sprawy z tego, na jakie rodzaje stron wchodzimy. Przeciętnemu internaucie rzeczywiście taka wiedza potrzebna nie jest, ale eksperci mogą błyskawicznie rozróżnić, z jakimi stronami internetowymi mają do czynienia.

Internet ciągle się rozwija i pojawiają się nowe typy stron. Strona czy serwis internetowy nadal pozostają przy tym definicyjnie praktycznie tym samym – zbiorem powiązanych tematycznie elementów umieszczonych na serwerze. Zmienia się jednak sposób przechowywania danych (polecamy artykuł tworzenie baz danych) – kiedyś były to pliki tekstowe, teraz są to całe systemy bazodanowe oraz sposób wyświetlania treści końcowemu użytkownikowi.

Najbardziej popularna kategoryzacja wyróżnia strony internetowe pod kątem takich komponentów jak:

  • handel (commerce)

  • społeczność (community)

  • oraz zawartość (content)

To właśnie one pozwalają na wydzielenie trzech głównych typów stron pod kątem tego, do czego konkretnie one służą – będą to zatem strony komercyjne, informacyjne i społecznościowe. Oczywiście, wiele z nich pełni kilka funkcji jednocześnie, na przykład informacyjna powiązana jest z komercyjną.

Strony komercyjne

Strony komercyjne służą w szczególności jako wsparcie dla biznesu. Skierowane są one zarówno do potencjalnych i obecnych klientów firm, jak i dodatkowo do ich pracowników. Wśród stron komercyjnych wyróżnia się:

  • portale korporacyjne – służą do wymiany informacji między pracownikami firmy a jej odbiorcami – klientami, partnerami. To zwykle rozbudowane serwisy, które zawierają wiele informacji, także aplikacje. Służą do poprawy wizerunku firm

  • serwisy produktowe – ich zadaniem jest kreowanie wizerunku jakiegoś produktu online. Poświęcone są zazwyczaj jednemu produktowi lub grupie produktów jednej marki

  • serwisy firmowe – bardziej lub mniej rozbudowane, służą jako prezentacja firmy, jej oferty, zawierają dane kontaktowe, referencje firmy. Służą głównie do opisu działalności firmy oraz do budowania jej pozytywnego wizerunku wśród klientów

  • sklepy internetowe – pozwalają na zrealizowanie zakupów online, zawierają informacje o firmie

  • oprogramowanie dla firm – to komercyjne projekty które jednak mają często zastosowanie jedynie wewnątrz przedsiębiorstw. Obsługa oczywiście nie różni się niczym od zwykłych stron internetowych.

Strony informacyjne

Do kategorii stron informacyjnych przede wszystkim zalicza się te, które prezentują wybrany zakres wiadomości – zarówno mogą one skupiać się na konkretnej tematyce, jak i przekazywać ją w szerszej perspektywie. Wyróżniamy:

  • portale horyzontalne – zawierają zróżnicowane informacje, wiadomości dotyczące różnych dziedzin. Dodatkowo zawierają usługi poczty elektronicznej, oferty reklamowe, również często elementy społecznościowe

  • portale wertykalne – wortale, specjalizują się tylko w jednej kwestii, ale dlatego też głównie wykorzystywane są one jako portale specjalistyczne, skupiające osoby zainteresowane konkretnym tematem

Strony społecznościowe

Głównym celem stron społecznościowych jest kumulowanie wokół nich osób o konkretnych zainteresowaniach i budowanie społeczności. Zalicza się do nich:

  • strony Web 2.0 – pozwalają użytkownikom na przygotowywanie własnych treści, komentowanie. To popularne portale społecznościowe takie jak Twitter czy Facebook, ale także Web 2.0 dostępne są na popularnych portalach tematycznych

  • blogi – umożliwiają dzielenie się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami, opiniami z innymi użytkownikami na swojej stronie. Informacje na blogach mogą być uzupełnione o zdjęcia, wpisy na nich pojawiają się regularnie

  • strony konkursowe, eventowe – służą do ściągnięcia na nie uwagi użytkowników, działają na zasadzie marketingu wirusowego i służą do budowania społeczności wokół jakiegoś wydarzenia, marki

Oprócz tych trzech głównych typów tron internetowych wyróżnia się także wiele innych. Mogą być to popularne wyszukiwarki internetowe, strony typu squeeze page mające na celu pozyskanie danych od użytkowników, huby branżowe oferujące usługi firm działających w konkretnych branżach. Zatem, jak widać, rodzajów stron internetowych naprawdę jest dość dużo i prawdopodobnie w przyszłości pojawią się jeszcze inne.