05 cze
  • czerwiec 05, 2013
  • Inne

Testy A/B – zalety i wady

Przy projektowaniu strony internetowej zawsze pojawia się mnóstwo pomysłów. Kluczem do uzyskania jak najlepszego wyniku jest oczywiście wyselekcjonowanie takiej wersji strony, która będzie spełniała optymalnie swoje zadania. W tym celu przeprowadza się tak zwane testy A/B, które nazywane są również bucket testingiem.

Głównym założeniem testów A/B jest porównanie ze sobą dwóch wersji strony internetowej, na przykład nowej i starszej, aby na tej podstawie wybrać taką, która będzie bardziej odpowiednia w konkretnym zastosowaniu. Testy te mogą być przeprowadzane globalnie dla stron internetowych lub też dla poszczególnych ich elementów, na przykład nagłówków czy zastosowanej kolorystyki, rozmieszczenia logotypu na stronie internetowej.

Warto pamiętać o tym, że nawet drobne zmiany mogą przynieść naprawdę spore różnice, które będą przekładały się na liczbę użytkowników strony i tym samym na lepsze zyski. Testy A/B mają jednak zarówno swoje wady i zalety w zakresie przygotowywania stron internetowych.

Najważniejsze zalety testów A/B
Wśród zalet, które wyróżniają testy A/B, należy wskazać między innymi na:

  • niskie koszty – do przeprowadzenia testu nie trzeba przeprowadzać kodowania, można korzystać z dostępnych za darmo narzędzi, dodatkowo projekty graficzne stosowane w testach nie muszą być drobiazgowo dopracowane
  • łatwość przeprowadzenia – testy te można przeprowadzić nawet samodzielnie, nie potrzeba wsparcia ekspertów, chociaż oczywiście w dużej mierze wybranie odpowiedniej wersji strony jest kwestią gustu, więc im więcej uczestników, tym lepiej
  • łatwe w interpretacji wyniki
  • można dzięki niej testować nawet najdrobniejsze elementy stron internetowych

Główne wady testów A/B
Najważniejszym wadami testów A/B są w szczególności:

  • brak opcji przeprowadzania testów z wieloma zmiennymi, zatem też nie można precyzyjnie określić korelacji pomiędzy różnymi wersjami strony, zatem trudno jest jednoznacznie wskazać, czy wybrany typ kolorystyki strony lub nagłówka jest najlepszy, ponieważ porównuje się tylko ograniczoną liczbę zmiennych
  • może być realizowane tylko na funkcjonujących już witrynach internetowych
  • nie daje możliwości obserwacji działań użytkowników strony
  • duża liczba czynników wewnętrznych możliwie wpływających na wyniki, zatem trudno jest określić, czy dany rezultat jest stuprocentowo pewny, dlatego testy A/B stosuje się głównie jako pomocnicze

W dziedzinie testowania A/B przeprowadzamy aktualnie prace nad serwisem internetowym http://Travel-Team.Info, testując wersje jej strony powitalnej.