15 mar

CPM, CPC czy CPA – jak rozlicza się reklamy w Internecie?

Marketing internetowy ma wiele oblicz – daje świetne możliwości każdemu, kto chciałby niedrogo i skutecznie się zareklamować. Do dyspozycji każdy reklamodawca ma szeroki wybór rozwiązań, które może dopasować do swojego zapotrzebowania i to dodatkowo pod kątem rozliczenia. W Internecie stosowanych jest parę różnych metod rozliczeń związanych z e-marketingiem. Warto wiedzieć, na czym one dokładnie polegają, aby wybrać dla siebie to najbardziej korzystne.

CPA – Cost Per Action

Skrótem CPA określa się model rozliczania kampanii, które oparte są na zdolnych do zmierzenia akcjach klientów. Dzięki niemu można dokonać definiowania akcji, a każda wykonana przez użytkownika może generować określone opłaty. W CPA płaci się zatem jednostkowo za akcję, czyli tylko za te czynności, które zostały wykonane. Może być to na przykład dokonanie zakupu na stronie internetowej, zostawienie swoich danych. Minusem jest jednak fakt, że CPA nie nadaje się do każdego rodzaju kampanii i dodatkowo też trudności w tym zakresie może sprawiać szczegółowa konfiguracja kampanii. Nie płaci się za wyświetlenia reklamy (CPM) oraz za kliknięcia w nią (CPC). CPA określane jest inaczej także jako PPA, czyli Pay Per Acquisition.

CPM – Cost Per Mille

CPM jest metodą rozliczeń, w której reklamodawca uiszcza opłatę za pokazanie wiadomości określonej liczbie osób. Skrót Cost Per Mille dotyczy tysiąca wyświetleń (łac. mille – tysiąc), dlatego też mówi się czasami o tym rozliczeniu jako Cost Per Thousand. Koszt dotarcia do tysiąca odbiorców jest w tym przypadku obliczany na podstawie liczby odsłon witryny internetowej bądź też odsłon samej reklamy.

CPC – Cost Per Click

Innym, też chętnie wybieranym sposobem rozliczeń kampanii reklamowych w Internecie, jest Cost Per Click, czyli inaczej płatność za każde kliknięcie, na przykład w reklamę czy w hasło. Również ten typ rozliczeń oznaczany jest często skrótem PPC, czyli Pay Per Click. Opłaty pobierane są niezależnie od tego, czy w efekcie użytkownik dotrze do strony głównej, czy też nie. Miejscem, w które powinien kliknąć użytkownik, jest zazwyczaj reklama graficzna, banner. Nie są pobierane opłaty za jego wyświetlenie.

Inne formy rozliczeń

Wykorzystywane są także inne formy rozliczeń za reklamy, na przykład CPL, czyli Cost Per Lead, w przypadku której do płatności konieczne jest wypełnienie formularza, rejestracja w newsletterze. Również stosuje się CPO, czyli Cost Per Order, który dotyczy realizacji konkretnych zleceń. Metoda CPV (Cost Per View) jest płatnością za jednorazowy widok reklamy, najczęściej wyskakującego okienka na stronie